Konster att må bra

Mindfull eating, ät långsamt
Jag äter jättefort, gör du?
Isåfall kanske du ska prova trenden mindfull eating. 

I november numret av LiveLife listar de tre steg för att komma igång:
1 ta bort det som distraherar, tex tv, dator, telefon men även morgontidningen. 
2 fokusera på maten, hur den luktar, smakar och känns i munnen. Vid varje tugga.
3 lägg ner besticken då och då 

Jag tänker att jag ska äta som om jag vore på en matprovning, där maten ska utvärderas och jag ska beskriva allt efteråt.
Vilka kryddor känner jag, vilka strukturer finns osv. 

Men varför är det bra att äta långsamt?
Att stressa ner maten kan ge problem med matsmältningen, t ex knip och gaser. Det gör ibland också att vi äter mer än vi borde och blir övermätta. Bäst är nog att äta till man känner sig ohungrig. 

Om du vill utöka listan med saker att tänka på så har sidan Super symbiotics bland annat dessa tillägg
4. ta små tuggor och tugga minst 30 gånger.
5.sätt av tid för matstunden, minst 20 minuter.
6.för att få hjälp att inte äta så fort kan du byta hand och äta med vänster om du är högerhänt och tvärtom. Eller äta med en mindre sked själv äter jag min frukost med tesked. Du kan också prova äta med ätpinnar.
De anser också att mindfull eating fullt ut kan man inte göra vid varje måltid utan välj ut ett par tillfällen i veckan 😉

Symbiotics tipsar om  professor Stig Bengmarks forskning läs gärna hans tips för att få en bra mage och långt liv

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress