Konster att må bra

20 Oktober är Internationella osteporosdagen
Jag tillhör gruppen av personer som är i riskzonen för att utveckla benskörhet som jag kallar det eftersom det är ett enklare ord än osteporos.  Mitt korticonintag är orsaken till att jag är i i riskzon. Jag har varit på bentäthets-röntgen en gång hittills men kommer att få upprepa det vartefter jag blir äldre, sjukdomen är vanligtvis sällsynt före 55 års ålder men blir vanligare ju äldre man blir. 
 

Två viktiga orsaker till benskörhet är tobaksrökning och fysisk INaktivitet. Det kvinnliga könshormonet östrogen är viktigt för skelettets styrka hos kvinnor, liksom testosteronet hos männen. Att som kvinna ha passerat klimakteriet, särskilt om det skett tidigt, ökar risken. Brist på kalk och D-vitamin är också som orsaker.

Fler orsaker är vissa kroniska sjukdomar (exempelvis KOL, reumatiska sjukdomar, kronisk njursvikt och Cushings syndrom) som kan leda till skeletturkalkning. Detta kallas då sekundär osteoporos. Kvinnor drabbas oftare än män. typiskt nog ;)

Den medicinska behandlingen är i första hand kalk och D-vitamin, det är vad jag själv har fått. Ibland kan även så kallade bisfofonater i tablett- eller injektionsform kan behövas. De är läkemedel som kan öka skelettets kalciuminnehåll och minska risken för benbrott.  (läs mer på nätdoktorn)

Omkring 70 000 svenskar drabbas varje år av benbrott som man kan säga kommer av benskörhet. Det är onödigt många, skapar onödig smärta och ger onödiga kostnader. OsteoporosNytt (nr 3/2018) menar att sjuldommen är underbehandlad trots att det finns bra och billiga läkemedel . Att undersöka personer i riskgrupper för att snabbt kunna sätta in behandling är viktigt.
 
Skelettet förändras under en livstid både beroende på det genetiska arvet men även på grund av livsstil. Både fysisk aktivitet, alkohol och kost spelar en viktig roll.
 
FASS är den bok som hjälper läkare att välja medicin för en patient, FYSS är den bok som hjälper läkare att välja vilken fysisk aktivitet som passar en patient med en specifik diagnos. 
FYSSen säger  att  patienter bör träna muskelstärkande fysisk aktiviteter  i kombination med annan fysisk aktivitet som belastar skelettet. Även balansövningar rekommenderas för att undvika att man faller och då ev bryter något ben i kroppen. Konditionsträning och prommenader rekommenderas medan jogging inte rekommenderas pga fallrisker. 
 
Så vi kan  konstaterar  att träning är bra. Varierad kost med tillräckligt med vitaminer och mineraler är också nödvändigt. Tobak och alkohol är inte bra, Så igen återigen kommer hälsohjulet fram 
 
 
Hur får man ett bra liv?
 
I en studie som pågått mer än 75 år har forskare studerat män, deras barn och deras fruar och kommit till svaret på frågan - Vad får oss att må bra och vara lyckliga genom livet?
 
Det svar de har funnit är - Ett bra liv bygger på goda relationer, inte pengar  eller kändisskap.
Goda, nära relationer är det som är bra för vår hälsa och välbefinnande.
 
 
I hälsohjulet är familj och vänner viktiga delar  
 
 
 
 
Övningar för att bli gladare - finns det ?
 
"Ett enkelt och effektivt sätt att, i alla fall kortsiktigt, öka din glädje är att skriva ett tacksamhetsbrev till någon som du uppskattar mycket. Det kan handla om en person som har en speciell betydelse och som bidragit till att göra ditt liv bättre på ett eller flera sätt (t ex en förälder, partner, vän, lärare eller mentor). När brevet är skrivet kan du besöka eller ringa personen och läsa upp brevet för att visa din uppskattning.
Forskning visar att individer som gör detta är mätbart gladare och mindre deprimerade en månad senare. Efter tre månader är den välgörande effekten generellt sett borta. Därför kan man upprepa denna övning lite då och då eller när möjlighet uppstår."
 
 
Webbsidan https://healthwatch.se bjuder på övningar och vetenskapliga nyheter. Man måste skapa en användare men sen är det bara att köra ;) då och då får man fylla i sin hälsostatus. Sidan är på sv enska och på engelska.