Konster att må bra

En hobby - kan ses som ett vaccin mot demens och stress!
 
 
Dansa för livet - både hjärna och hjärta !
DNs vetenskapsskribent Karin Bojs förespråkar att dansa eftersom det förhindrar denens!  läs mer om forskningen som går ut på att det är bra därför att att man tränar fysiskt när man dansar , man träffas i ett socialt sammanhang och att man måste ha huvudet på skaft. Dessutom tränas balansen, och om man är äldre så får man dessutom en tillväxt i hippocampus istället för tvärt om. Äldre som dansade blev i undersökningen mer kreativa.
 
Från det vi fyller 65  fördubblas risken för demens var 5:te år, och vid 85 är det ca 1/3 som är påverkad av demens. Tur nog så minskar demens  i europa. Och allt som är bra för hjärtat är bra för hjärnan också. Så
  • håll dig fysiskt aktiv,
  • håll en hälsosam vikt,
  • håll koll på ev högt blodtryck och ev diabetes  och
  • se till att ha kul på jobbet. Om du har ett långtråkigt monotont jobb så är det högre risk att få demens så då är mitt råd- se till att ha sju jäkla kul på fritiden!  eller om du kan lyssna på något intressant i lurar under tiden du jobbar 
 
Pyssla för att stressa av?
Just nu finns det många olika pysseltrender som ex målarmöcker för vuxna, långsam matlagning från egna råvaror tex pulled pork, tryckkokning, stoppa korv och baka surdegsbröd av egenmatad jäst.
 
Varför gör vi allt detta - ja för att koppla av och få vara i ett flow  
Att sticka, virka, sy, ja nästan vilket handarbete som helst blir som ett slags mindfullness-träningspass. Det finns många hantverk (tex quiltar, flaskskepp och skyttegravskonst) av soldater och krigsveteraner och forskningen menar att det fyller en funktion att motverka stress och PTSD. Även i studier med de med kronisk trötthets syndrom och depression kunde forskarna se att människor blev gladare och fick bättre självkänsla av handarbete. Forskningen visade också att ett gäng stickare kände sig rent lyckligare och att de kände att de åstadkommit något, förutom den sänkta stressen. Även quiltare mådde bättre av sin hobby.  Detsamma gällde även om man höll på med mer "manstypiska" hobbys som tex träarbeten.
Även bland de som höll på med handarbete så såg man att de ofta mådde bra av att vara med i ett socialt sammanhang. Jag föreslår en quiltgrupp eller en snickargrupp, jag har provat båda och förordar dem.
 
Om vi använder dr Richard Blonnas 5Rs of stress så är handarbete en form av Relax och dans en form av Release.
 
 
Så ska nu alla börja sticka, quilta eller dansa - nja jag tror det är bäst att hitta sin egen hobby, där man kan gå in i sin egen värld en stund och fokusera på nått och fullkommligt känna flow.
Men jag kan rekommendera både zumba och Luleå linedancers om du vill dansa och om du vill quilta  så rekommenderar jag Rikstäcket och  Quilterian i Luleå.

Relationen dopamin, adrenalin och oxytocin
 
Jag var på en föreläsning av företaget Curatina där vi fick en mycket bra beskrivning av relationerna mellan  dopamin, adrenalin och oxytocin
Kortisol och adrenalin frigörs när vi blir upplever ett hot tex vi blir stressade för att vi har krav som vi upplever att vi inte klarar av att möta. Kroppen är skapt för att se och reagera på hot, förr var det ofta fysiska hot tex ett lejon på savannen, men det kan vara känslomässiga krav eller tidskrav, eller att känna att man inte räcker till. 
 
 Dopamin förekommer i en rad viktiga system som bland annat reglerar motorik, vakenhet, glädje entusiasm, uppmärksamhet och motivation. Vill du se en kort summering av Dr Eric Berg om Dopamin som jag tycker ger en bra förklaring så finns här ett par minuter
 

När dopaminet flödar från hjärnans belöningssystem  får det oss att njuta. Det gör att vi aktivt anstränger oss för att få uppleva den behagliga känslan igen. Hjärnan belönar oss också med en dos dopamin när vi har löst en svår uppgift. Tyvärr kickar 

 belöningssystemet även igång njutning som är skadlig i längden. Alkohol, nikotin och andra beroendeframkallande droger ger ofta en kraftig frisättning av dopamin, liksom spelmissbruk och mat som dryper av fett och socker. Det samma gäller för likes på mobilappar som  instagram eller facebook,  se Barbara Jenningspå ted talks och  , Simon Sinekhär
Dopamin frigörs också av att vi är fysiskt aktiv, läs mer på 1177 
 
Det tredje hormonet i denna bild är oxytocin som gör oss trygga, lugna och som frigörs tex  vid beröring, sex och massage men även med yoga och meditation, att skratta, att ge bort gåvor frigör oxytocin och att kramas.Det finns sätt att frigöra oxytocin se ett klipp av en ung apotekate ge 13 tips på hur man ökar nivån av oxytocin,
Amning och att klappa husdjur är exempel på forskningsområden där oxytocins inverkan studerats. Läs mer om vårdhundar här 
 
Läs mer om oxytocin här, 
 

Försök hitta din egen balans. 

 
 
 Det var så intressant att fördjupa mig i ämnet att jag nog kommer skriva mer om detta! 



 


Kör försiktigt i Jul, använd bilbälte och se upp från mobilen
Varje år dör drygt 250 människor i trafiken i Sverige, 
 
 De största orsakerna till att människor dör i trafiken är, 
  • att man kör onykter 
  • att man har dåliga däck
  • att man kör för fort (Om man kör 90 km/tim istället för 80 är risken att omkomma 70 procent högre vid en krock. En krock i 90 motsvarar ett fall från tionde våningen. Att köra saktare har  andra fördelar som tex lägre bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp)
  • att man är ofokuserad pga att man pratar i mobiltelefonen, rattar på radion, skickar sms, pratar med någon i baksätet
  • att man krockar och inte har bälte - nästan var fjärde som omkommer har inte bälte
 Trafikverket, Motormännen tipsar:
  • Välj helst mötesfria vägar.
  • Motorstopp? Sitt inte kvar i bilen. Ta fram varningstriangeln och ställ dig en bit ifrån bilen för att undvika onödig säkerhetsrisk. 
  •  Håll hastighetsgränserna och avståndet till andra fordon.
  •  Anpassa hastigheten efter underlaget. Underlaget kan ändras snabbt när temperaturen pendlar.
  •  Var tydlig med hur du vill köra genom att till exempel i god tid använda blinkers. 
  •  Undvik att ha en sluttid när du ska vara framme. 
  •  jäkta inte dit duär på väg - Låt resan ta tid! 
  •  Var utvilad. Planera in pauser efter vägen och turas om att köra om ni är flera.
  •  Ha tålamod.
Lagen om att vi ska använda bilbälte på alla platser i bilen kom 1988.Fortfarande finns det  de som inte använder bälte, i Norrbotten är det mer än var 10:de som inte använder bilbälte. i Överkalix är det bara 70% som använder bälte, i Pajala 72 % och i Arjeplog är det 77%.
Använd bälte i jul -Det är en så billig försäkring - 
 
Jag var på en föreläsning med professor Anna Stålbröst (Luleå Tekniska Universitet) och hon visade några bilder som för mig var riktiga ögon öppnare. 85% av de olyckor som inträffar med cyklar och gående  beror åtminstånde delvis på att vi kollar för mycket på mobilerna.
 
För att komma undan dessa olyckor har man på vissa ställen placerat trafikljusen nere i trottoaren !!
 
Denna bild visar att man har gjort en "gångstig" för gående utan mobil och en för folk med. Visst har vi väll lite var till mans gått och omkring och  sakta vinglat och varit "i vägen" för att vi gått omkring och surfat på mobilen. I "mobil"- filen på bilden nedan,  går folk på egen risk !!
 
 
Om detta är ett skämt eller  inte  har jag ingen aning om :) oavsett - ta hand om er i trafiken