Konster att må bra

Vad är en bra frukost?
Hur vet jag om det jag äter till frukost, är en bra frukost?
Jag har laddat ner en app i telefonen för att visa vad min frukost innehåller, den har ett knasigt namn Fat Secret men det är kanske en bantningsapp.  I den får jag veta kcal, och fördelning av fett , kolhydrater och protein samt lite till.  Sen kan  jag jämföra med vad som är rekommenderat dagsintag.

Istället för appen kan jag rekommendera en websida som jag hittat och som jag tycker är bra och informativ är http://matkalkyl.se/ , kolla gärna på den.
 
Man kan fundera på mat i olika perspektiv men viktigt är att:
  • inte äta för många kilo kalorier per dag. Det så många faktorer som spelar in för hur många kalorier man bör äta. Saker som spelar in är kön, ålder och man är väldigt fysiskt aktiv eller om man är mer stillasittande. Livsmedelsverket har en tabell över detta Tex ska en kvinna i åldern 31-60 som är medel aktiv 2100 kcal medan en man med samma aktivitetsnivå bör äta ca 2600 kcal per dag. 

  • få i sig rätt sammansättning av fett, kolhydrater och protein. (tex när det gäller fett Ca 70 gram för kvinnor och ca 90 gram för män)
Hur vet man om man är medelaktiv? Ja den modell som livsmedelsverket använder är PAL, ( Physical Activity Level ) där  räknas hur aktiv en person är under hela dygnets 24 timmar. För att göra det ännu mer krångligt används en MET-skala för hur aktiv man är ser man till hur mycket muskler man använder i en aktivitet tex vila har MET =1 , Sitta= 1,5 Matlagning =2,5, trädgårdsarbete = 5, löpning =10 Max =16. läs mer här 
 




Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress