Konster att må bra

Mental ergonomi -vad är det
När jag hör ordet  ergonomi så tänker jag på att någon ska komma och ställer in min kontorsstol. Men nu i december hade vi medarbetardag på jobbet och jag fick lyssna på Louise Nelson som pratade om Mental ergonomi. "Mental Ergonomi är för hjärnan vad en skön kontorsstol är för kroppen."
Precis om man ställer in kontorsstolen för att man ska sitta rätt och på så sätt förebygga arbetsskador så är syftet med mental ergonomi att vi ska förebygga mental stress.
 
Många av oss försöker göra saker hela tiden  och gärna göra flera saker samtidigt. Tex när jag åker buss till jobbet så läser jag jobbmail och  lyssnar på en bok. Om jag ska svara på mail så måste jag pausa boken. Väldigt många på bussen sitter mentalt i sina mobiler.
Om jag går genom dagarna på det sättet så får hjärnan inte vila tillräckligt och det gör oftast att jag får problem även med sömnen. Är det så för er också?
 
Att hjärnan inte klarar av att göra saker samtidigt visste jag redan men Louise Nelson  visade exempel på hur mycket bättre det är att inte multitaska utan göra en sak i taget. Singeltaska 
 
Hon förespråkar en metod för mental ergonomi som hon kallar PFC, Planera - Fokusera - Chilla
  • Planera 
Planera VAD och NÄR du ska göra saker och sätt inte för många saker i din lista. oavsett om det är listan med julmat som ska lagas eller om det är jobbaktiviteter. Vi tycker om att få bli klara och stressas av att ha massor ogjort. Just därför ska vi göra en lagomt lång "att göra"-lista.
  • Fokusera 
Gör en sak i taget ! tex på jobbet ,  läs inte alla noticer som poppar upp i telefonen  eller i datorn. Säg tex att du läser mailen ett par gånger per dag men inte direkt de anländer för om du gör det så avbryter du det arbete du håller på med och det arbetet kommer att gå långsamt att slutföra.  Men hjärnan är gjord för och mår bra av att kolla alla störningar därför gör vi det gärna.  Ett annat exempell är när vi går på toa och tar med mobilen, eller ser på tv och datorn och mobilen samtidigt. Det är tillåtet och bra att ha lite tråkigt!
  • Chilla
Vila hjärnan !! Det gör du tex genom att sova, meditera eller  vara fysiskt aktiv.  Louise påpekade att vi kan tänka  på pauser i olika perspektiv - korta och långa. Korta pauser som att faktiskt stanna vid ett övergångsställe om det är rött och bara djupandas. Att på bussen bara sitta och titta ut. Ta långa pauser som tex semester utan galet mycket på agendan.
 
Louise Nelson beskriver att det finns olika sorters trötthet och dessutom då olika sätt att återhämta sig. 
Jag tycker det var ett jättebra sätt att beskriva vilken typ av återhämtning som vi behöver:

  • Mental trötthet - återhämtning genom att var fysiskt aktiv, prommenera eller kratta
  • Fysisk trötthet -   återhämtning genom vila eller softa i soffan, 
  • Emotionell trötthet -  återhämtning genom att vara i fred  i tystnad eller genom närhet, kramar
  • Sömnbrist - Sov!
 
Se Anneli Godman förklara mer på  filmen 
 I filmen om Nevroplactisitet  förklarar hon hur vi kan påverka hjärnan och hela tiden lära oss nya saker. Filmen är på engelska 
 
 Anneli delar med sig i 5 tips för minska hjärnstressen
  • fokusera på en ska i taget dagligen, både hemma och på jobbet.
  • Välj 3 saker varje dag som är viktiga att göra just idag - och gör dem!
  • Djupandas lite då och då under dagen.  
  • Vila från mobilen, t. ex. på bussen eller när du köar.
  • Anpassa alla punktlistor till din verklighet. Behöver du hjälp?  hon har en onlinekurs i Mental Ergonomi.  Läs mer på webben
Själv skulle jag igen vilja referera dr Richard Blonna har menar att det är inte alltid det räcker att göra en sak för att stressa av  ibland måste man ta till flera saker 
det finns 5 olika sätt man kan ta till för att reducera stress 
  • Relax - Vila, sova, meditera , göra thaichi eller qigong
  • Release - Var fysiskt aktiv så att dina stresshorminer som finns aktiva får komma till användning
  • Reduce - Gör färre saker, som sagt ovan fokusera 
  • Rethink - Tänk eljest  tex genom att använda metoderna KBT eller ACT, tänk annorlunda det blir tex skillnad om du tänker jag måste eller jag vill
  • Reorganice - gör saker på annat sätt, måste du göra alla saker 
se mer om stress på andra av mina inlägg:
 
 
 5 "R" för stressreduktion relax, release, reorginize, rethink, reduce
 Re -organize - gör saker annorlunda
Stressreduktion genom fysisk aktivitet - release frisläpp stresshormonerna som finns i kroppen
Stressreduktion genom avslappning - relax  meditera eller sov för att vila
 



Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress