Konster att må bra

ont i knät?
Det finns flera olika orsaker varför man kan ha ont i knäna
Nr 16 (2021) av tidningen Land har listat 7 vanliga problem:
  1. Artros (vanligast i listan) 
  2. Meniskskada
  3. Korsbandsskada
  4. Hopparskada
  5. Löparknä
  6. Främreknäskada och
  7. Schlatterknä   (växer oftast bort)
För de flesta gäller att man ska vila så den akuta smärtan och ev inflammationen lägger sig och sedan kan man börja träna, en bra sjukgymnast hjälper till att hitta vilka övningar som är bra. Ofta handlar det om att stärka upp lår- och sätesmusklerna för att få bättre stabilitet runt knät. Simnning och cykling brukar också rekommenderas. (Själv tycker jag att ska man simma så är det frisim som hjälper , jag tycker att bröstsimspark är eländigt när jag har ont i knät. Tyvärr orkar jag inte simma frisim så länge så att det blir ett bra träningspass, men då brukar jag låna en sån flytbräda/simplatta som man har när man vilar överkroppen och bara kickar med benen, det blir super bra.  Ibland har jag också lånat sånna "paddlar" man sätter på händerna  för mina krokiga fingrar får kramp när jag simmar)
 
 
Ett fåtal av problemen måste i svåra fall opereras.
 
 
Löparknä är då du har ont under knät, på utsidan. Ofta får man det när man tränat för hårt för fort.
 Jag har lyckats med att få det, trots att jag inte springer, först fick jag det  i vänster knä när jag cylkade, sen gick det över och nu i vår lyckades jag få det i höger knä av att lufsa lite för mycket lite för ofta.
Det första man ska göra är att vila!
sen kan man börja med övningar. På 1177.se har de en övning som jag inte lyckas göra, men min sjukgymnast har visat mig ett par andra övningar att göra.  Övningarna fokuserar på att sträcka ut  och stärka muskeln från rumpan och ner till knät.
 
Och en sista sak som är viktig är att när jag böjer knäna som i tex jägarställning (90-grader )  så får jag inte peka med knät inåt, utan det ska "peka" utåt.
 
Jag fick också lära mig att när jag lufsar/joggar/springer ska jag sätta i mitten av foten INTE hälarna, för om jag sätter i hälarna så är det för tufft för knäna.
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress