Konster att må bra

Nudging-vad är det? funkar det ?
Nudging är att någon tex en butik, ett företag eller regeringen gör nått för att det ska vara lätt för folk att göra rätt.
Nudging görs oftast ur ett hälso- eller miljöperspektiv. Det finns några kända exempel tex 

Det handlar om att hjälpa oss att göra rätt, ofta vet vi vad som är rätt men gammal vana, frestelser  eller ren lathet gör att vi väljer ett sämre alternativ.
Fler exempel är
  • lagstiftande om rökfritt på restaurangerna och
  • konferensanläggningar som har vegetariska rätter som standard på menyn och vill någon ha något annat så får de beställa det. - Wow det skulle jag vilja vara med om, sedan 1979 har jag alltid fått vara den besvärliga som inte vill ha kött. På en kurs jag var på, var lunchen förbokad varje dag i en vecka  och varje dag fick jag påminna om att jag skulle ha vegetariskt. Sista dagen på fredag så serverades alla sin kötträtt och jag sa att jag ville ha vegetariskt, men sen glömde de bort mig och upptäckte det inte förrän de dukade bort och insåg att jag inte hade någon mattallrik utan bara en salladstallrik, Då fick jag en utskällning för att jag inte påminnt dem om att jag ville ha min mat ! Orka! Det är ju tur nog så att man kan bli mätt på smörgås, den sallad och potatis som serveras till. 

  •  ytterligare ett exempel är att inte placera godis utan frukt vid kassan 
Finns det nackdelar med nudging ?
Man kan misslyckas med ett nudging-projekt tex i Chile eller Nederländerna (jag har sett länkar med båda) där regeringen gjorde organdonation som det förvalda alternativet och om man inte gick med på det så skulle man säga till - problemet blev att folket kände sin manipulerade  och fler avregistrerade sig än vad som tidigare hade registrerat sig. (läs mer här)
 
Men det är en balansgång mellan att få en knuff och att känna sig manipulerad. Detta har William Hagman vid Linköpings universitet visat när han i sin avhandling undersökt vilka faktorer det är som gör att vi accepterar en statlig intervention, i form av en nudge, eller inte gör det.

– För att nudges ska kunna användas effektivt av beslutsfattare är det viktigt att förstå hur de ska utformas och varför folk tycker att de är acceptabla eller inte. De nudgar som inte har fungerat har gett ordentliga bakslag, säger William Hagman, avdelningen för psykologi och en del av det beteende- och neuroekonomiska forskningslabbet JEDI Lab vid Linköpings universitet.

Ingen vill känna sig manipulerad
I exemplet  med organdonationer upplevde människor att staten försökte "ta" deras organ och fler skrev ut sig från registret än som tidigare skrivit in sig.

I Hagmans avhandling föreslår han en checklista när en nudge designas. Vad som gör att den fungerar och om den accepteras. "Attityderna mot den som står bakom nudgen spelar roll för hur människor bedömer den. Exempelvis är det mer troligt att vi finner en nudge acceptabel om idén till den kommer från ett parti man gillar än om föreslås av något annat politiskt parti. Miljöpartister gillar exempelvis klimatkompensering bättre om förslaget kommer från det egna partiet än om samma förslag kommer från SD, visar Hagman i sin studie" (
Läs mera här på forskning.se)

Nobelpris
Richard Thaler belönades med Ekonomipriset till Alfred Nobles minne 2017, bland annat för sina teorier om nudging.
 
Har du sett nudging - skicka gärna en bild , Är du med i nån grupp som jobbar med nudging - skriv och berätta
 
Det finns en Facebook grupp ("Nudging sweden") som skriver om nudging  gå med om du vill veta mer

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress