Konster att må bra

Vad är frisk och vad är att må bra ?

Det är inte alla förunnat att få vara helt frisk och om man inte är frisk-kan man då må bra ?

Det finns massor att läsa  om hur man ska göra för att hålla sig frisk och må bra. Både i forskningsrapporter och i veckotidningar skrivs mängder av råd.

Kan man förbättra chanserna att må bra, och hur gör man det? Det kommer den här bloggen att handla om. 

 

Att vara frisk har länge setts som motsatsen till att vara sjuk och om man är sjuk så ska man träffa tex en sjuksköterska eller läkare som sedan kan hjälpa en att bli frisk.  Sjukdomar finns definierade i lång en lista och om det man känner inte finns i listan betyder det då att man är frisk. Det här är ingen enkel fråga att besvara. Om jag har en diagnos betyder det att jag är sjuk och inte kan må bra. Troligen inte alltid, som exempel kan man ta ett synfel det kan ofta kan korrigeras med glasögon och då är ju "diagnosen korrigerad". 

1984 beskrev Katie Eriksson i boken "Hälsans ide" relationerna runt att vara frisk eller sjuk och att må bra eller dåligt. Hon beskrev det som ett hälsokors, beskrivningen har många använt efter det.

På 60-talet utbildade Katie Eriksson sig till sjuksköterska , på 70-talet blev hon rektor för institutionen för Helsingfors svenska sjukvårdsinstitut. På 80-talet blev hon docent i vårdvetenskap (den första att ta en docentur i vårdvetenskap i Norden). På 90-talet blev hon professor i vårdvetenskap. Hon har skrivit mer än 400 artiklar och böcker.  Läs mer om Katie Eriksson
 
 
Linnéa

Tack för ett jätteintressant inlägg!

Jag skriver ju om utmattningssyndrom och jag tycker mig må väldigt bra idag, trots att jag inte har förmågan att jobba 100% idag. Inte helt arbetsför, men mår ändå bra. Därför skriver jag även om välmående eftersom det kan förekomma samtidigt som sjukdomen finns där :)

Minns specifikt ett tillfälle några månader in i min sjukskrivning när jag insåg att jag faktiskt satt och njöt av stunden (ute i naturen och solskenet) och började undra om jag fick känna så när jag var så eländig att jag var helt sjukskriven. Frågan är hur jag någonsin skulle kunna börja må bättre igen om jag inte hade tillåtelse att njuta av stunder som faktiskt är riktigt bra. Det blev en vändpunkt för mig när jag insåg att jag kunde vara nöjd och glad trots att allt inte var som det varit tidigare.

Svar: Tack, för din kommentar och roligt att du mår bättre. Jag tror att det är viktigt som du skriver, att börja hitta små saker att njuta av och kanske också vara tacksam för. En del rekommenderar att man skriver en tacksamhetsbok varje dag, eller regelbundet mediterar på tacksamhet.
Konster att må bra

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress