Konster att må bra

Smärta & Beteendemedicin – Kronisk smärta och Acceptans av det Del 1

"Acceptera smärta" ska man, kan man göra det ? och vad händer om man inte accepterar ?

 

Jag länkar till en kort (<5 min) film  om att förstå smärta tex vad är skillnaden på Akut och Kronisk smärta och vad kan du göra åt den.

Vi vet idag att ungefär 1 av 5 personer lever med långvarig smärta. Ibland finns en förklaring till varför det gör ont men i många fall går det inte att finna en tydlig orsak till smärtan. När man har ont kan det ibland bli så att man mer och mer undviker att göra det som gör ont. Vetenskapligt kallas det att smärtan ger ett undvikande beteende. Det leder till att man inte gör alla roliga saker man vill göra, tills man inte tillslut inte gör några roliga saker alls. Det blir ett problematiskt beteende mönster som blir en nedåt gående spiral med ett begränsat inskränkt liv.

Vad ska man göra nu då för att skruva upp livsspiralen – för att få livet att bli större trots att smärtan inte går att ta bort. En metod som sjukvården använder är en variant av KBT (kognitiv beteende terapi) som kallas  ACT (Accept and Commitment Therapy) för att komma tillbaka till livet. Metoden går ut på att fokusera på det man vill ha ut av livet och trotsa smärtan. Rikard Wicksell har skrivit en bok på temat den finns på storytel. Det finns en annan väldigt bra bok som heter Släpp taget om smärtan, av JoAnne Dahl och Tobis Lundgren, den är svår att få tag i men innehåller många bra övningar, om du får tag i den.

ACT ingår i vad man kallar Beteendemedicin och det beskrivs så här:

Syftet med beteendemedicin är inte i första hand att minska smärtan utan att utveckla förmågan att hantera smärtan effektivt. Målsättningen är att minska de begränsningar som smärtan medför och att öka möjligheterna att leva aktivt och meningsfullt.

Här är en film med Rikard Wiksell , psykolog i KBT som beträttar om att acceptera smärtan för att vinna livet . Han ger en gripande skildring ur sin forskningsgrupp. Inspelningen gjordes redan 2011 men jag tycker den håller ännu.  Klicka här för att se den.

Jag har en förklaring till min smärta – den går inte bort för det, jag har levt med min smärta sedan 1979 och jag har provat att undvika att göra saker men övergivit den approachen, för att istället göra så mycket jag kan av det jag kan. Tex jag kan inte bowla en hel kväll men kanske en serie med ett specialanpassat klot. Jag kan inte dans en hel kväll men kanske en timme och inte i klackskor ;)  Kommentera gärna hur ni tänker om smärtan i ditt eller någon närståendes liv.

 Vill du se en mer detaljerad  beskrivning av olika sorters smärta, mediciner och hur man kan mata hjärnan med positiva intryck för att inte ha plats för smärtkänslor samt  vad är ett smärtfilter mm. Filmen  är från sgt Görans sjukhus smärtteam.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress