Konster att må bra

Kost för att må bra i Magen & Hjärnan
 
 
Jag var vegan i slutet av 70-talen och för att summera det lite kort kan jag säga att det inte var nån barnlek.  Jag var tex på hälsoresa till Alma Nissen och fick i en veckas tid dricka potatis avkok och fasta på äpplen och vitlök. - oj som jag stank vitlök efter den veckan. Jag var inte den enda som var där läs mer om Anna Grönlunds positiva erfarenheter av den kosten   Det slutade för min del med att jag blev semi-vegetarian och har nu under lång tid ätit både fisk och svensk fågel tillsammans med den vetetariska kosten. Just fet fisk anses vara bra, men även medelhavskost anses idag som det "rätta". Livsmedelsverket rekommendera att vi äter fisk och skaldjur 2-3ggr per vecka. Det är då viktigt att variera sig och dessutom vara vaksam var fisken kommer ifrån. 
 Jag är helt säker på att min kroniska sjukdom är mindre dålig motför vad den varit om jag hade haft andra kostvanor, men det är ju inget jag kan bevisa. 
 
Forskaren Björn Sundström vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin på Umeå universitet menar att "Frukt, bär och grönsaker är goda källor till mineraler, vitaminer och anti­oxidanter, allt det behöver de med inflammatoriska sjukdomar."  
En annan, stor Harvard-studie visar samband mellan risken för depression med inflammationsdrivande mat som sockrade drycker, vitt mjöl och margarin.(risken ökade med mellan 29 -41 %) Det som  däremot tycks skydda är vin, kaffe, olivolja och gröna bladgrönsaker. Läs mer i länken 
 
Reumatologen Lars Sköldstam säger att "det är viktigt att laga sin egen mat, för att undvika färdiglagat och onödigt salt. och Ju mindre intresserad du är av vad du äter och din livsföring, desto sämre äter du. Att leva slarvigt är riskabelt." läs mer i artikeln 
 
Under en mycket stressig period i mitt liv fick jag förmånen att träffa hälsorådgivaren Lola Svedenbäck(klicka på länken så hittar du henne) som införde AjurVedisk lära in i  mitt liv. Detta inlägg ska inte ta upp allt fint med AjurVeda utan fokusera på kost.
 
En sak som Lola lärde mig var att hälsa till stor del handlar om matsmältning. Om mat transporteras för fort genom kroppen så hinner vi inte ta upp näringsämnena. Om maten däremot transporteras för långsamt genom kroppen så kan det bildas slaggprodukter och dessa kan då ligga kvar i kroppen. Det här påverkar oss negativt.
Hur får man då en fungerande mage och matsmältning,  AjurVediska knep är enkla, tex att om man fryser mycket - låt bli att äta kall mat 😉 inte rocket science precis men jag gillar verkligen kall mat. Vad gör man då - jo jag bör dricka något varmt till. 
Om man alltid är varm (som gubben min) ja kanske varm soppa inte är den bästa av idéer. 
Inom Ajur Veda grupperar man in människor i tre grupper (Vata, Pitta och Kapha) och ger olika kostråd till olika personer, jag tycker att det är en tilltalande tanke för allt passar inte alla.Förutom råd om vad man ska äta så ges också råd om när på dagen det passar att äta. Det finns Ajur Vediska kokböcker tex denna Maten är min medicin: ayurveda i ditt kök (klicka på länken och se ett smakprov ur boken) 
 
Men inte bara magen påverkas av vad vi äter, näringsfysiologen Kristina Andersson skriver boken Ät hjärnsmart – maten och knepen som gör dig smartare, gladare och skyddar mot åldrande. I den skriver hon om hur hjärnan påverkas, när vi äter för mycket processad mat, mättat fett, transfetter, socker och salt ökar risken för övervikt, diabetes och andra välfärdssjukdomar. Hon beskriver även risken för demens och depression och sist men inte minst så blir vi tröttare och trögare på att lära oss nya saker.
 
Dr Richard Blonna menar att kroppen kan bli fysiskt stressad av att äta fel och han menar att man kan behöva ändra sin kosthållning som ett steg i att må bättre och vara mindre stressad. Att äta giftfritt kan vara ett steg, man kan även reducera mängden mat som innehåller  E-nummer, för mycket socker, salt osv. Re-organize är ett av hans 5R för mindre stress i kroppen. Blonna menar att det är stressigt för kroppen att äta sånt som innehåller "gifter" och han tycker vi bör tänka om, helt enkelt omorganisera vad vi stoppar i kroppen. 
 
Läs mer om magen och Ajurveda i tidningen Må bra  i en artikel där Eva Forsberg Schinkler skriver att  "ett problem i dagens samhälle,  är att många av oss har tappat förmågan att känna hunger. Vi har en neuros kring att aldrig vara hungriga, som gör att vi äter oavbrutet. Äter du för ofta hinner kroppen inte smälta maten"
 
En av mina vänner uttrycker vår gemensamma utmaning med småätandet så här -
"Man måste ju inte ha nått i munnen hela tiden" - Jag tycker det är så klokt !
 
 
Kost är en del i hälsohjulet
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress