Konster att må bra

Att äta rätt = inte äta mindre utan äta mer!

Men vad är det man ska äta mer av ?

Jo - frukt , grönsaker , fullkorn, nötter och frön.  Forskare har studerat 11 miljoner dödsfall från 195 olika länder. Kort summerat så menar forskarna att det fokuseras för mycket på allt vi inte ska äta. Skräpmat, salt, socker och fett, när fokus istället borde vara på vad vi ska äta.

Det vi borde äta mer av är som sagt en massa på "F" Frukt, Frön och Fullkorn :) men också nötter och grönsaker.

Även sojabaserad mat, bönor, och andra proteinkällor skulle vara bra för både mänskligheter och planetens välmående, säger Walter Willett, professor på Harvard University och medförfattare till studien, till The Guardian

Ett tips för att äta mer bönor är att  man kan baka in dem i bröd, ica har flera bra recept  Jag brukar göra detta

Bönbröd

250 g avrunna sköljda och mixade kikärter (men man kan nog ta linser eller sojabönor istället)

ca 4,5 dl vatten (ca 42 grader)

50g jäst ( enl original recept ska det vara torrjäst) 

2 tsk salt

2 msk brödkryddor

1/2 dl olja( jag tar olivolja)

1 msk flytande honung ( man kan nog ta  sirap istället)

5 dl rågsikt

7-8 dl vetemjöl special

Gör så här  

* lös jästen i lite av vattnet, blanda sedan bönmixen i vatten och jäst

* blanda i allt det torra men endast hälften av vetemjölet

* blanda resten av mjölet för hand med träsked, tills dagen släpper från bunken

jäs i 30 min

dela upp i 12 delar och rulla bullar

jäs igen i 30 min 

grädda i 225grader i ca 15 min

 Ett annat brödrecept för att äta mer frön  är  detta som jag fått av min vän Susan

Susans knäckebröd

2 dl majsmjöl (typ polenta)
1/2 dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
3/4 dl solroskärnor
1/4 dl pumpakärnor
1/2 dl olivolja
2 1/2 dl kokande vatten
Flingsalt att strö över (är man extremt nyttig skippar man saltet).
Gör såhär:
Blanda samman mjölet och fröerna.
Häll på oljan.
Häll det kokande vattnet över mjölblandningen och blanda till en smidig deg.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och tryckt ut degen på det med ett till bakplåtspapper över. Försök att göra det så tunt som möjligt, men akta så att det inte går sönder.
Dra linjer med en kniv så är  det lättare att bryta det snyggt när det är färdigt.
Strö över flingsalt.
Grädda en timme i 150 grader. Bryt i lagom stora bitar när det svalnat. Klart!
(Jag gör dem tunnare och då blir det 2 plåtar men kortare tid i ugnen och bara 200 grader)
 
Men man kan ju äta mer frukt också
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress