Konster att må bra

Om att hantera smärta - kan man acceptera den?
För några månader sedan skrev jag om  kronisk smärta - och nu återkommer jag till ämnet. 
Vad gör man när den smärtan man har inte går att undvika? Vad gör man när man har provat det mesta men ändå har smärta? 
50% av de som lever med långvarig smärta får ingen effekt av medicin.
 
Finns det något som är viktigare än att försöka undvika smärta? 
Jo
 Att leva ett rikt och lyckligt liv anser jag vara mer viktigt än att sträva efter ett smärtfritt liv om man lever med kronisk smärta. 
 
Acceptance and commitment therapy - vad är det ?
Går det att acceptera smärta? Borde man inte försöka undvika smärta?
- jo självklart men om den inte går att undvika.
Om jag lever med kronisk smärta, vad gör jag då?
Att kämpa mot smärtan kan ta enorm energi och jag kommer att förlora den kampen. Att istället fokusera på vad jag vill ha ut av livet och acceptera att smärtan finns med, är det alternativ som ACT erbjuder.
 
Traditionellt har sjukvården försökt lindra smärtsymtom, stress och ångest i hopp om att patienter ska må bättre och kunna leva sina liv med mer funktion. Men ofta leder det till mer begränsat liv  tex sjukskrivningar, mer isolering och i längden mer psykisk ohälsa.
ACT är motsatsen, att acceptera smärtan och sedan välja vad i livet man vill fokusera på.
 För ett par år sedan körde jag och några till en studiecirkel med boken" Släpp taget om smärtan"  av Janne Dahl och Tobias Lundgren. 
En av de första övningarna i boken var att 
1)fundera på om vilka strategier vi hade för att klara smärtan. 
2)svara ärligt på om dessa strategier gjorde att vi krympte våra liv, gjorde färre saker.   Jag skulle se om det fanns saker jag undvek pga smärtan  (tex inte gå på bio för att jag får så ont i ryggen av stolarna)
3)och i så fall, var priset för att undvika smärtan att livet begränsas och jag egentligen  gick miste om saker. Smärtan som begränsandet ger upphov till kallas i boken lidande. 
 
Om man som jag lever med kronisk smärta så är det liksom ingen idé att försöka fokusera på att bli av med den. Boken går igenom strategier för att acceptera de förutsättningar man har och istället fokusera på att välja hur man vill leva sitt liv. Boken hade liksom en handlingsplan framåt i livet med riktning mot ett önskvärt meningsfullt liv. 
 
Det här var första blogginlägget från boken - jag rekommenderar verkligen att du läser den.
 
För att gå händelserna lite i förväg så handlar det om att titta på de olika aspekterna i livshjulet och fundera på vad som är viktigast för dig inom vart och ett av de olika områdena. 
Därefter fundera på hur kommer jag dit? 
 
 
 I arbetet med ditt  livshjul  reflekterar du på var står du på en skala 0-100 % nöjd med tex jobb, fritid, sömn, alkoholkonsumtion eller familjerelationer. vad vill du förbättra och hur ska du då göra det? 
 
 
 
 
 
 
 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress