Konster att må bra

Trix för att somna: 4-7-8-metoden och en del andra tips
Endel har sömnproblem och så även jag, här finns några bra och några mindre bra tips 
 
Läkaren Andrew Weil som förespråkar en metod som han kallar 4-7-8. Fokuset och räknandet gör att du släpper tankarna på annat.  Sätt tungan i gommen just bakom tänderna. Andas in med näsan och räkna till 7 andas ut genom munnen och räkna till 8 ,
  • tänk dig en tavelram, du andas in och räknar till 7 medan du följer med blicken över ramens vänstra sida nedifrån och upp,
  • andas ut och följ ramens ovansida vänster till höger, och räkna till 8
  • andas in igen och följ ramens höger sida ner och räkna till 7 slutligen
  • andas ut och följ ramens undersida mot vänster och räkna till 8
upprepa 4 ggr. 
 
            Se Andrew Weil berätta om detta på youtube ett riktigt bra klipp!
 
  • vara fysiskt aktiv under dagen
  • minska stressen runt dig med tex mindfullness 
  • varva ner innan du går och lägger dig
  • undvik ljus just innan du lägger dig
  • undvik koffein, nikotin, och alkohol
  • om du sover middag sov inte mer än 30 min
  • låt sängen vara en sovplats, mörk, tyst och sval
  • jobba inte i sängen
Nätdoktort fyller på med några råd till som jag anser vara bra 
  • Ät och sov på samma tider varje dag (Gör en skalman-ta fram mat och sov klockan)
  • om du inte kan sova ligg inte och vrid på dig, bryt mönstret,  kliv upp och gör nått annat
  • Ämnet Melatonin (som finns  i kroppen) påverkar sömn och vakenhet. Dagsljus styr kroppens reglage av melatonin, var därför ute minst en halvtimme mitt på dagen.
Att gå upp, det gör jag aldrig, inte heller läser jag eller löser korsord - min hjärna går i gång så det fungerar inte - nä jag ligger kvar och försöker vila, även om forskning säger annat.
 
När man har svår att sova kan det vara lätt att bli desperat och då ta till alla tips och knep, jag tycker man ska förlita sin på vetenskap men även andra som tex Expressen delar ut tips, alla är kanske inte vetenskapliga, endel är helt logiska medan andra är helt galna
  • byt sovplats om din sambo stör dig (snarkar)
  • sätt tape över munnen på den som snarkar ... seriöst, prova INTE det, är min kommentar   
  • se till att telefonen inte låter /vibrerar - sätt den på flygplansläge
  • försök att inte ha kvar outredda känslor - ring en ovän och bli sams
  • om det pirrar i kroppen - ät magnesiumkosttillskott ... tala alltid med din läkare innan du börjar prova olika tillskott! är min kommentar
Även tidningen Topphälsa har ytterlligare några logiska tips
  • om du vaknar för att du är mätt - ät inte så sent
  • om du vaknar för att du är kissnödig och måste gå upp på toa - drick mindre på kvällen
  • om du läser på padda/mobil innan du somnar - läs en bok istället. Melatoninproduktionen luras av ljuset från digitala verktyg
Sov Gott!
 
Sömn tillhör hälsohjulet, och dr Richard Blonnas 5Rs och stress reduction - Relax
 
 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress